Monday, May 2, 2011

Ujian itu perlu


Bukan la manusia kalau hidup tak dilanda ombak musibah, bukan la manusia kalau hidup tak ada masalah. Sesuai dengan musim peperiksaan bagi pelajar UTM (memandangkan pelajar U lain dah boleh balik dengan senang hati~), bukan sekadar ujian di atas kertas, malah menguji mental dan rohani kita.

Teringat pada firman Allah dalam surah A-Baqarah ayat 214 yang bermaksud
"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam ujian) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya,"Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat."


Manusia itu tidak dapat lari sebarang ujian. Sebagai seorang muslimah, dapat merasai begitu banyak ujian yang diharungi untuk semester kali ini berbanding semester yang lepas. Sakit yang sampai kini masih lagi dapat dirasai, masa yang tidak pernah dirasakan cukup untuk melakukan segala-galanya, masalah yang tidak pernah dirasakan akan selesai, pergolakan hubungan dengan teman-teman seperjuangan. Itu semua adalah ujian. Yang pasti apa yang menimpa kita itu adalah ujian daripada Allah s.w.t kepada hambaNya yang dikasihi lagi disayangi. Buat hambaNya yang sabar menempuh ujianNya, Allah menjanjikan berita gembira, pahala dan jalan keluar. 

Disebut juga dalam surah Al-Ankabuut ayat 2-3:
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."

Kesemua hambaNya yang beriman tetap akan diuji dengan pelbagai ujian dan dugaan. Apatah lagi bagi hambaNya ini yang imannya lebih nipis dari kulit bawang. Tabahkan dan terus sabar dalam menghadap ujianNya. 

Kerana disebut dalam firmanNya dalam surah Ali-Imran, ayat 146, yang membawa maksud:

"Dan berapa banyaknya nabi yang berperang bersama-sama mereka sejumlah besar dari pengikut(nya) yang bertakwa. Mereka tidak menjadi lemah kerana bencana yang menimpa mereka di jalan Allah, dan tidak lesu dan tidak (pula) menyerah (kepada musuh). Allah menyukai orang-orang yang sabar."

Jadikanlah ujian dan dugaan itu sebagai satu langkah permulaan, titik-tolak dalam terus memperbaiki diri dan melakukan anjakan paradigma. Sesungguhnya kita mampu menempuh ujianNya dan Allah Maha Mengetahui kemampuan hambaNya.

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa dan berkata) " Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami, dan berilah Penolong kami oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap orang-orang kafir."

Wallahualam...

6 reader's comment(s):

cik azeya said... [Reply to comment]

baik. saye akan cube. mnjadikan dugaan sbagai langkah untuk menjadi yg lebih baik. saye akan cube walaupun kdg2 pahit. :')

Anyyss Shuhaimi said... [Reply to comment]

cik azeya~mendoakan yg terbaik buat cik azeya...

IQ = Iez Qis said... [Reply to comment]

amin~ mmg sem ni lebey sukar dri yg sblomnye..hrap dapat buat yg terbaek

Anyyss Shuhaimi said... [Reply to comment]

IQ~ yup..makin lama makin sukar..untuk mematangkan diri kita gak kan...

nur dhiya' aida said... [Reply to comment]

ujian menjadikan kite lebih gagah dan kuat ! tabah !

Anyyss Shuhaimi said... [Reply to comment]

dhiya~bertambah gagah la lepas ni.. :)

Apesal.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...