Tuesday, December 27, 2011

Kelahiran dan kematian.

Lost in reflection.



Dari kitab Mukashafah Al-Qulub, Abu Ali bin Ad Daqaqi berkata:
"Aku datang menjenguk lelaki soleh sedang sakit. Dia dikerumuni oleh murid-muridnya. Dia memang seorang guru besar. Ketika itu dia kelihatan menangis. Padahal umurnya sudah lanjut. Maka kutanya dia,"Wahai Syeikh, apakah engkau menangis dunia ini?"

Dia menjawab, "Bukan. Aku menangis kerana aku tidak dapat melakukan solat lagi."

Dia menerangkan, "Kerana ini hari terakhir bagiku. Padahal aku sujud dalam keadaan lalai. Aku angkat kepalaku dalam keadaan lalai. Jangan-jangan aku mati dalam keadaan lalai juga"


Kemudian dengan nafas terputus-putus dia membacakan syair:


Kufikirkan hari perhimpunan dan Kiamat.
Juga tertanamnya pipiku di bawah pusara.
Sendirian, tanpa teman, setelah mulia dan jaya.
Tubuhku dengan tanah liat.
Kurenungkan panjang dan lebarnya hisab.
Juga hinanya makamku waktu diberi kitab.
Namun harapanku kepada Engkau.
Wahai Tuhanku.
Wahai Penciptaku.
Engkau ampunilah kesalahanku.




Syukur Alhamdulillah. Allah masih lagi berikan gua hidup di muka bumiNya, menghirup oksigen percuma, menikmati keindahan alam ciptaanNya. Sampai ke hari ini. Hari pertambahan usia. Genap 21 tahun pada 27 Disember 2011. 

Gua berharap seraya dengan pertambahan usia ini, fikiran dan tindakan gua semakin matang, amalan baik semakin bertambah, amalan jahat semakin berkurangan, semakin mengingati mati. Mungkin ini hari lahir gua yang ke-21, dan siapa tahu mungkin ajal sedang menanti gua.

Ya Allah, tambahkan bagiku rezeki yang banyak lagi halal, iman yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar.




Thank you for those who were wishing and singing for me. Wish me all the best for final exam sem 1 session 2011/2012. :)


p/s: Hadiah orang mukmin adalah mati.

16 reader's comment(s):

amrlaqm said... [Reply to comment]

hari nie hari lahir kau?
selamat hari lahir.. :)

smoga dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki, dan bahagia dgan yg tersayang :)

Nurul Iman Rosman said... [Reply to comment]

wahhh, birthday eh?

happy birthday kawan baru,
semoge berjaya dunia dan akhirat.
insya Allah, amin :')

Sofia Mazlan said... [Reply to comment]

Annyyss, happpy birthdayy! good luck final exam. dptkn deanlist. hihi

aamalinaazman said... [Reply to comment]

selamat hari lahir junior ku (amik vos ape eh)
hehehe

semoga dilimpahi rahmat-Nya :))

Zehan Ilyana said... [Reply to comment]

happy birthday..
moga sentiasa dalam redha Allah..:)

kim heeruul said... [Reply to comment]

happy bufday ..=)

Anonymous said... [Reply to comment]

selamat hari lahir.. muda lagi, untung sape yg lahir hujung tahun :D

btw.. gud luck final exam ;)

Jue said... [Reply to comment]

syukur =)
happy birthday wp aku lewat wish 2 hari **ko lmbt sgt p blog kitaorg!hahahaha!!

all the best yo' for ur exam!

Anonymous said... [Reply to comment]

alhamdulillah. happy belated birthday. semoga sentiasa dirahmati Allah, dimakbulkan segala doa. amin.

Anonymous said... [Reply to comment]

happy belated beday dear.
moga Allah perkenankan semua doa awak.
amin.
:)

Khairi Fakhri said... [Reply to comment]

happy belated birthday! wlove this entry. all the best exam nanti :)

hawiz said... [Reply to comment]

selamat hari lahir...sori lewat wish..selamat tahun baru gak

Anonymous said... [Reply to comment]

tgh bz final exam ke? btw.. slmt thun baru, dan slmt dtg dlm bloglist thun baru CK ;)

J.Syazwana said... [Reply to comment]

happy belated birthday :)
semoga panjang umur murah rezeki berjaya dunia akhirat.

CikTeddyCorner said... [Reply to comment]

slmt hari lahir kwn...sempena umo yg brtmbah ni,moga Allah mnjadikan hari2 kau n aku smkin brmakna :)

Unknown said... [Reply to comment]

ak pun bersyukur ak msih hidup hehehe.. alhamdulillah...
beday ko ke weyh???
hepy beday,,
dkt2 je beday kite..

Apesal.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...