Sunday, December 11, 2011

Itu abah saya!

Mak gua pernah cerita kat gua. Abah gua la orang yang paling gembira bila gua selamat dilahirkan. Maklumlah gua anak perempuan sulung. Abah bagi nama yang paling baik buat gua. Teman setia keharumanku. Tu la maksud nama gua. Nama sebenar gua? Dari gua cerita, baik lu cari sendiri. Baru ada kepuasan nanti. Kihkihkih.

Gua sikit pun tak kisah bila ada orang cop gua "anak mak", "anak abah". Sememangnya darah yang mengalir dalam badan gua, asalnya dari mak abah gua. Kalau gua bukan anak mak, anak abah, gua anak siapa? Betul tak? Gua tak nafikan yang gua anak manja. Tak heran la bila gua memuntahkan ayat-ayat sebegini:

"Mak kite kata kan kite tak boleh blablabla...."

"Abah kite kata kan tempat tuh blablabla...."

Mana taknya manja? Dari kecik lagi, apa sahaja yang gua mintak, abah gua sedaya upaya penuhkan. Tapi bila gua mintak Ferrari, memang abah gua takkan belikan la. Dapat perli ada la. 

"Nak pergi mana-mana, bagitau abah. Nanti abah bawakkan."

"Akak nak beli pape tak? Nanti abah belikan."

"Tak payah kerja. Duduk kat rumah. Selagi abah boleh tanggung, abah tanggung."

Kata-kata yang selalu terngiang-ngiang kat telinga gua. Bagi sesetengah orang, kalau nak pergi mana-mana, kena pergi sendiri. Naik bas, tumpang kawan or others. Tapi abah gua, kalau nak pergi mana-mana, abah sanggup hantarkan walaupun abah sebenarnya tak punya banyak masa nak hantar gua. Demi anak, abah gua sanggup.

Yang ni bukan abah gua.
Credit: http://artisticphotographybytami.blogspot.com


Bila dah nak ada peperiksaan besar macam UPSR, PMR, SPM, abah la yang beria-ia nak hantar gua pegi kelas tusyen. Gua yang sememangnya dah sebati dengan sifat malas sejak dari azali, dipaksa untuk merelakan diri ke kelas tusyen. Mula-mula niat sebab mak abah suruh, lama-lama jadi ikhlas kerana Allah.

Gua bukan kasihankan cikgu-cikgu yang berhempas pulas memastikan gua faham kesemua topik yang diajar, gua cuma kasihankan abah gua yang bekerja keras nak bayar yuran tusyen. Perghhh.. Gua rasa gua tau cite ni masa gua dah masuk matrik. Terharu sangat. Tapi ada la sedih sikit sebab gua tak dapat straight As untuk SPM. Sorry abah!

Tahap konfiden abah sangat tinggi. Walaupun apa yang diperkatakannya tak semua betul, tapi abah cakap macam semua tu betul. 100% betul! Padahal, berapa kerat je la yang betul. Demi menjaga hati abah, gua iyakan aje. Apa-apa yang mak gua tak bagi gua buat, semuanya abah gua bagi. Tunggang motor, pandu kereta, panjat pokok, betulkan barang elektrik kat rumah, rosakkan kereta abah. Abah gua yakin yang gua boleh buat dengan baik. Err...yang rosakkan kereta tuh, abah gua tak bagi. ^o^

Abah multitasker. Semua benda abah boleh buat. Benda remeh-remeh kat pejabat mahupun kat rumah, abah boleh buat. Bersihkan tangki air, baiki kipas siling, bersihkan aircond, baiki basikal adik, basuh pinggan, sidai kain, betulkan paip bocor, masak-memasak. Sepahkan rumah pun abah tau. Eh, itu gua. Hehehe....

Yang buat gua kagum dengan abah sampai sekarang, abah tak kisah sesiapa pun kata buruk pasal dia. Kutuk la macam mana sekalipun, abah gua takkan down la. Kritikan yang menjatuhkan camne pun, abah tetap dengan pendirian dia, cara dia. Kalau gua kat tempat abah, gua dah lama putus asa.

Mungkin abah tak macam emak yang selalu tunjukkan sifat ambil berat dan kasih sayang melalui kata-kata. Mungkin abah nampak macam tak kisah dengan apa yang kita buat. Tapi jauh dari sudut hati dia, dia sangat sayangkan kita. Tak ambil hati pun kalau tiap-tiap hari asyik tanya pasal mak, tak tanya pasal abah pun..Hehe

Kepada abah yang dikasihi, meskipun hari ini bukan hari abah mahupun hari lahir abah, kuingin menyatakan kerinduan yang teramat sangat kepadamu. Walaupun semalam, abah dah datang menjenguk. Love you abah!
Nanti kita gosip-gosip lagi ea. =)

p/s: Gua harap mak gua tak jeles bila baca entri ni.

22 reader's comment(s):

bact. said... [Reply to comment]

cis
jenis anak abah neh
tak leh blah la.

hahhaha

IQ = Iez Qis said... [Reply to comment]

serius jeles bila dengar orang rapat dengan ayah sendiri....

sob~ sob~ sob~ =(

Aqiim said... [Reply to comment]

sangat setuju dengan perenggan kedua dari bawah! ^^

sergeant keroro said... [Reply to comment]

abah keroro pon multitasking, terbaik kot.

shaliza khairi said... [Reply to comment]

lu buat gua pon tiba2 teringat kat abah gua la. hehe. baru je tadi gua main tumbuk2 perot dengan abah gua sambil cubit2 pipi. huu~

Ezad Skytech said... [Reply to comment]

hargai dan sayangi la mereka selagi masih ada di sisi kita..:D

Saddila said... [Reply to comment]

erghhh kenap dila touching baca cerita ni . terasa sedih .

tapi tak boleh blah , suka sepahkan rumah . chehh . haha

iela_fadila alias said... [Reply to comment]

tetiba jadi rindu abah lebih2 ni. :(
fyi, kak ila xrapat dgn abah mcm anis rapat.even i'm not ur mother tapi jelesnya !

Republic said... [Reply to comment]

mmg anak abah sangat2...:)

Teenager Housemaid said... [Reply to comment]

bestnye ade abah..jadi anak abah..
;)
itu adalah nikmat yg sgt patut disyukuri..:)

mimieux said... [Reply to comment]

hahah..anak abah nihh..manja dgn abah

cik LOLA said... [Reply to comment]

hahaaaaaaaaa.
tetibe rindu kat abah kita. :)

paihujey said... [Reply to comment]

mesti abah ko baca ni dia nangis..hehe..betul..tak percaya ko suruh sape2 tunjuk kat dia entri ni..

J.Syazwana said... [Reply to comment]

anak abah.

kalau kite tak sayang abah kite sape lagi kan. hehe

wa tak panggil abah. wa panggil ayah. hihi

Nyamuk Terbang said... [Reply to comment]

gua mnja dgn abah jgk
kikiki

kim heeruul said... [Reply to comment]

wah,untung la dpt abah mcm tu..

cik Kartun said... [Reply to comment]

nampak cm brutal..rupa nye dlm hati ade tmn..mnje gitu hehehe

hazz death said... [Reply to comment]

hoho.. mcm android la abah awak.. multitasking.. hehe. serius beruntung dpt abah mcm awak.. eh, mcm awak pnya abah.. hehe

Afiqa Dayana said... [Reply to comment]

hehe saya pon rapat dengan abah :)

hassy chan said... [Reply to comment]

sme la ank pompuan sulong..
ayh ak pun mnje kan ak..
pgi mana2 mst dia htr.. hehehehe

Ahmad Haziq Azlan said... [Reply to comment]

balas kunjungan~~~~~~~~~

aimie amalina said... [Reply to comment]

kasih abah takkan dpt dtkr ganti kan :))

Apesal.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...