Wednesday, February 15, 2012

Permintaan buat mama.

Gua adalah anak sulung dari 3 adik-beradik. Anak sulung dan anak perempuan sulung. Gua juga antara anak yang paling manja dalam keluarga. Mungkin itu antara sebab mengapa sahabat-sahabat gua ingat gua anak bongsu masa mula-mula dulu kenal gua.

Memandangkan gua anak sulung, segala harapan mama dan papa gua diletakkan di bahu gua. Bagaimana ibu bapa meletakkan harapan di bahu anak mereka? Macam letak buku atas meja? Letak cawan dalam sinki? Gua tak pernah dapat jawapan bagi persoalan yang selalu berlegar-legar di kepala gua sejak tadika lagi.

Gua teringin juga nak seorang abang atau kakak. Mengapa? Kenapa? Sepanjang cuti semester, cuti umum mahupun cuti sekolah, gua sentiasa dikerah menguruskan kerja-kerja rumah. Ini semua angkara status "anak sulung perempuan". Jemur kain, kemas rumah, lap tingkap, masak kat dapur, betulkan paip tersumbat, jaga adik. Gua akui gua antara anak perempuan yang takkan buat apa-apa selagi tak disuruh. Disuruh buat 1, gua buat 1. Disuruh buat 2, gua buat 2. Realitinya, gua lurus bendul.

Terkejut la kan. Kata anak manja, tapi kena buat semua benda. Itulah gua.

Di sini gua sertakan bersama permintaan buat mama gua.


1. Setiap ruangan rumah dilengkapi aircond. Cuaca panas menyebabkan mood nak angkat kain jemuran jatuh ke tahap paling malas. Bila semua cool, hati pun cool je nak buat semua kerja. Insya-Allah tiada bantahan atas segala arahan yang diberikan.

2. Ruang dapur perlu dibesarkan. Kebarangkalian untuk dapur yang kecil menghasilkan produk yang berkuantiti dan berkualiti tinggi adalah rendah.

3. Duit saku bulanan perlu ditambah. Sekiranya permintaan ini ditunaikan, jaminan untuk kerja yang berkualiti dan tahap integriti yang tinggi sepanjang cuti. *Semenjak dapat JPA, segala keinginan perlu diperoleh sendiri.

4. Pakej Astro Supersport dilanggan semula. Perlawanan bpl tidak dapat disaksikan secara langsung di rumah. Kebarangkalian untuk menonton perlawanan bpl di kedai mamak adalah 0. Antara penyebab stress di pagi hari.

Yang benar: Riris Carissa


Walau bagaimanapun, gua tidak berharap mama gua mengandungkan abang atau kakak untuk gua. Gua bersyukur kerana di sebalik status "kakak sulung", gua punya banyak kelebihan dari adik-adik gua.

Anak sulung memang ikut peraturan ni. Sumber: Google.


*Hati kena ikhlas kerana Allah.
*Mak, ummi, mama, ibu adalah insan paling istimewa di dunia ni. Dalam apa keadaan sekalipun, beliau tetap tabah dan istiqamah dalam apa yang mereka lakukan. Mengharapkan yang terbaik buat anak-anak. :)

p/s: Single tapi tak forever alone.

31 reader's comment(s):

Gary Asip said... [Reply to comment]

aku suka rule tuh... hahahaha~..

AnakPakZohar said... [Reply to comment]

anak yang baik tak menghampakan ibunya.. heehe. =)

jahajahatable said... [Reply to comment]

boleh ikut ke rule tu? sian la kat adik-adik yg bawah....by the way aku anak second last and aku okey je jd anak second last... xsuka jadi orang yang first..

Anis Adila Aris said... [Reply to comment]

saya pun anak sulung :)
best woo jadi anak sulung..

Unknown said... [Reply to comment]

eeiyss anak tunggal... lagi jenuh.. hehe

mirmashi said... [Reply to comment]

understand ape yg entry nie maksudkan . anak sulung jugak n sekat2 duk tunggu result SPM niey , mmg kena kerah jadi bibik x rasmi =.=

J.Syazwana said... [Reply to comment]

hahaha sengal lah.
naseb baik saya ada kakak sulung.
tapi kakak saya memang rajin pon.
kekekekeke

Unknown said... [Reply to comment]

yeah!!
rule tuh memang best kah3..
wei, ko tau x, impian ak nk ad abng.. nnt time cuti, bole minx duit dia .. hahahaa.. tp mlgnye xd abng..

teha said... [Reply to comment]

hamboi2 permintaan die.. hahaha !

iAmCekbolat said... [Reply to comment]

demand ! haha.. eh,bolat ank slung jugk..

amrlaqm said... [Reply to comment]

gua pun anak sulung!
kita sama! :D


errr..
tapi gua rajin
kehkehkeh :P

shamyheart said... [Reply to comment]

nice entri.
siap ada rule lagi tu. nice.

Unknown said... [Reply to comment]

pergh. macam nilh anak yg mithali.

Zehan Ilyana said... [Reply to comment]

hahaha...
best nya rules tu!

whoaa..i like the p/s... single tapi tak forever alone..
huhu..cool..

NadiRah said... [Reply to comment]

ank sulung pndai berdikari..
bagus...sume pandai.. ^^

ghost said... [Reply to comment]

anak perempuan sulung dalam keluarga.orang tua kau pun mesti seronok dapat menantu sulung jugak kan.. :)

Anonymous said... [Reply to comment]

same la kita ank sulong..!
slalu kene buli ngn adik.. pelik tak? huhh~ -_-'

kim heeruul said... [Reply to comment]

yang sulung adalah kepala..^^

Anonymous said... [Reply to comment]

taknak mintak bibik?
hehe
:P

Jue said... [Reply to comment]

haha ko nye request kemain kan haha
nsb mummy aku dah x keja mcm dulu..jd skrg aku blk keja mmg rehat cuma this month parent aku blk kpg, jadi aku slaku kakak kna ambil alih tugas uwaaaaaaaaaaa

K said... [Reply to comment]

haha, SK single dan forever alone XD

p/s : a'ah, guna go launcher, tapi tak pernah guna adw. dah biasa dengan go, ok jek guna setakat ni. =)

Tamar Hijau said... [Reply to comment]

hahaha....eldest rule...miahaha

aishareoils said... [Reply to comment]

mak aih demand...ni profit persendirian ni....pihak lain dpt ape?haha

CikTeddyCorner said... [Reply to comment]

ade hikmahnya masing2 =)

myhatiku said... [Reply to comment]

Cari suami yg ade abang dgn kakak..baru leh merasa..aha :p

Ahmad Sabree said... [Reply to comment]

singgah sini....
jom singgah blog sabree ade entry baru untuk kite semua...
hehehehehe~~

Ahmad Sabree said... [Reply to comment]

singgah sini....
jom singgah blog sabree ade entry baru untuk kite semua...
hehehehehe~~

Zul De Alexis said... [Reply to comment]

dengar ckp kedua ibubapa tu kn bgus..

^^

semutsengal said... [Reply to comment]

permintaan kau ditunaikan tak ?

KizZ said... [Reply to comment]

Hihi..Kiz jugak la best sebab jadi anak ketiga...ada sorang kakak,sorang abang,2 orang adik yang cambest...

Ordinary Person said... [Reply to comment]

haha... anis... aku suka lah role tu.. memang itulah role untuk anak sulung.. hehe

Apesal.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...