Saturday, December 4, 2010

Masih dalam belenggu

Assalamualaikum.....
Alhamdulillah..akhirnya sampai gak kat rumah..
Love to be here again..dah bpe ari dah melekat kat dalam dewan,dengar ceramah,seminar kepimpinan, dekat 3 ari kot..bertahan dalam kesejukan di tahap melampau, bertahan daripada hanyut dibawa ombak mimpi, bertahan daripada hirisan pedang yang sedikit menghiris hati...memang menguji betul.. dah nama pun kursus pengurusan persatuan, yang terlibat pun kebanyakannya daripada majlis tertinggi kelab,persatuan kat UTM..memang menguji keimanan dan kesabaran...memang nak menguji pemimpin-pemimpin mahasiswa sama ada tahan dengan ujian, onak dan duri, nak uji sama ada pemimpin-pemimpin muda ini mempunyai sifat kepimpinan yang sejati...memang tak terkata apa-apa la..lepas kursus ni..ye la...Bila dilihat dari sudut Islam,kepimpinan itu adalah satu amanah..Aku pun tak tahu sama ada aku benar-benar mampu menyandang amanah di bahu. Kalau tak mampu, letak jawatan. Risau seandainya kalau tak dapat jalankan tugas dengan baik..semua orang adalah pemimpin tapi bukan semua orang adalah pemimpin yang sejati. Aku banyak belajar dari kursus pengurusan ni..Walaupun sepatutnya safar yang sepatutnya pegi tapi satu peluang bagi aku mencari nilai tambah dalam diri aku,timba ilmu baru..mungkin aku bukan pemimpin yang baik, yang memiliki keberanian,yang mampu bangun dari kegagalan,yang teruja dalam melakukan sesuatu..


Namun,Allah berfirman dalam surah Al-Anbiiya ayat 73:


"Kami (Allah) menjadikan mereka itu imam-imam (pemimpin-pemimpin) yang memimpin dengan perintah Kami (Allah); dan Kami (Allah) wahyukan kepada mereka mengerjakan kebajikan, mendirikan solat, menunaikan zakat, dan hanya kepada Kami (Allah) mereka mengabdikan diri."


Kita semua adalah pemimpin, memimpin berdasarkan apa yang telah disyariatkan. Aku masih lagi mencari-cari kekuatan dan kelemahan aku supaya dapat dijadikan sebagai pedang dan pelindung di medan jihad. Sahabat-sahabat yang berada di sekelilingku,bantulah aku untuk menjadi pemimpin seperti yang anda semua mahukan dan harapkan dari diri ini.

0 reader's comment(s):

Apesal.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...