Andai kata situasi di bawah berlaku:
Mak lelaki:
Dah bincang nak duit hantaran berapa?
Mak perempuan:
Alhamdulillah. Pagi tadi baru dapat kata putus. Memandangkan anak perempuan kami berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Kimia kelas pertama, kami mintak RM 8k untuk duit hantaran. Itu minimum.
Mak lelaki:
Elok sangat la tuh. Kalau puan mintak kurang, nanti orang mengata tak setanding dengan kelulusan anak lak kan. Pasal duit hantaran tuh, anak lelaki kami akan uruskan.
Mak perempuan:
Alhamdulillah kalau begitu. Ada jugak yang bantah. Kata macam mak nak jual anak la. Macam-macam lagi la. Syukur urusan kita dipermudahkan.
Tiba-tiba, bakal pengantin lelaki mencelah.
Lelaki:
Saya minta maaf sebab tiba-tiba mencelah ni. Saya ada satu permintaan.
Mak lelaki:
Mak tak ajar pun ko camni. (nada berbisik. sekali-sekala senyum kepada pihak perempuan.)
Mak perempuan:
Takpe-takpe. Sila-sila.
Lelaki:
Hmmm...macam mana saya nak mulakan ea? Hmmm....bismillahirrahmanirrahim. Macam ni. Memandangkan saya tak tau saya ni lelaki ke berapa yang menduduki carta hati anak mak cik, saya ingat saya nak tau anak mak cik ni dah kapel berapa kali, bercinta berapa kali. Kalau dia tak pernah bercinta dengan sesiapa sebelum ni, alhamdulillah. Saya dengan rela hati, sanggup tambah nilai duit hantaran tuh. Kalau anak mak cik pernah bercinta dengan dua orang sebelum saya, saya ingat nak kurangkan duit hantaran. Seorang seribu. Maknanya duit hantaran yang semua dah setuju tuh, dari 8k turun jadi 6k. Deal?
Mak lelaki:
Hmmmm??????
Mak perempuan:
Hah?????????
Korang rasa camne? Kalau gua, gua taubat tak nak kapel or bercinta dengan sesiapa lagi lepas ni melainkan lelaki yang benar-benar akan nikahi gua. Btw, ada ke lelaki camtu?
*bercinta dengan kapel itu satu perkara yang berbeza. Kenapa? Cari mereka yang lebih pakar untuk merungkai persoalan ini. :)
*fikir berkali-kali sebelum serahkan hati kepada yang betul-betul berhak.
p/s: Walaupun gua student chemical engineering, gua tak pernah dapat first class pun. Harap UTM je la first class. -__-'






