Tuesday, March 8, 2011

rindu la kat adik

Hari ini pecahkan rekod..
Call mak lama-lama..
rindu kat mak, abah, adik2..
Kalau kat rumah, tak sah kalau tak gaduh..
Bila dah jauh, tak sah kalau tak rindu..
Bila rindu, tengok la kenang-kenangan
kat dalam henset yang tak seberapa tuh..
Cukup menggamit memori
walaupun tak dapat tengok sendiri
mak yang makin comel,
abah yang makin hensem,
Labby yang makin gemuk :p
adik yang makin matang..


Bila sebut pasal adik,
anak lelaki tunggal dalam 3 adik-beradik,
tahun ni umur dia 11 tahun,
pemain bola baling sama macam akak dia ni,
trademark die, "adik tak minat la!"
sekali pandang macam perempuan,
sebenarnya lelaki..
yang selalu layan akak dia ni
macam kawan sekolah dia,
selalu cite pasal anime, kereta,
sains, video game...
antara yang selalu demand macam-macam,
tapi mak kata,
sekarang dia dah puas hati dengan apa yang ada..
caya la dik!!


masa darjah 2..

the latest view from me...

bukan calang-calang pemain boling. Pesaing terdekat dalam pungutan mata..
p/s: selalu cakap dengan dia pasal unit operation..haha

Friday, March 4, 2011

Wei,be professional la...

Ini bukan kisah nak ceburi atau
melangkah ke alam kerjaya professional
atau nak jadi ahli sukan professional
macam Tiger Wood..

Satu ketika dahulu,
insan yang diberi nama Anis Syazwani,
adalah seorang yang sangat pasif.
Memang susah nak bergaul dengan orang,
susah sangat nak menyuarakan pendapat,
tak pernah melibatkan diri dengan
apa-apa aktiviti yang memerlukan
suara dan pendapat.

Mula berkeyakinan bila masuk
tahun akhir sekolah rendah,
darjah enam la...itu pun tak tahu
dari mana dapat keyakinan tuh..
Dari penangan UPSR kot.
Bila masuk sekolah menengah,
memang dapat merasakan diri ini
kena berubah, kena berdikari,
tak boleh nak bergantung kat
mak abah lagi.

Masa itu,
bermulalah kerjaya diri ini
sebagai seorang pengawas. Itu pun
sebab guru kelas yang nak sangat..
Takpela..kena jaga air muka puan.
Mula belajar cara-cara membuat minit mesyuarat,
laporan kelab kerana pada masa itu,
bertindak sebagai setiausaha
Persatuan Sains dan Matematik,
tak kurang juga naib presiden kelab hoki.

Bukan sebab less self-confident je,
takde sikap professional pada ketika itu,
masih tak matang dalam menguruskan kerja,
menguruskan hubungan dengan teman-teman,
mengendalikan masalah peribadi dan kerja,
sehingga terbawa-bawa ke hari ini.
Biarpun kini menggalas tanggungjawab
dan amanah sebagai orang kuat persatuan,
kadang-kadang sampai merasakan
diri ini tak patut menerima jawatan tersebut.

Kurangnya sikap professional dalam
pengurusan kelab dan diri.
Memang diri ini mengakui
kadangkala,eh bukan,
hampir setiap masa memerlukan
kekuatan dalam berkomunikasi
dengan insan yang berlainan ragam dan jantina.
Terfikir juga andai kata terpaksa
berurusan dengan pelbagai ragam manusia,
bagaimana agaknya ingin terus bernafas
dan berjaya mengharunginya.....

Wednesday, March 2, 2011

Keghairahan ala-ala Albert Einstein

Ahha....

Kalau sebut pasal lab oc, siapa aje yang suka??
Kena bikin lab preparation la atau lebih dikenali
sebagai jotter, istilah dari dak-dak matrik,
kena selalu sampai kat lab sebelum eksperimen
mula, kalau tak meragau la kau duk kat luar
wat eksperimen yang orang lain tak buat,
tak boleh bercakap dalam lab,
kalau prof nampak je,
bak kata-kata Prof Wan Azlina
"No talking please!",

kena bikin lab report,
suka gile..hahaha...
tipu la..
Tapi memang tak dapat dinafikan
aku suka kimia sebab eksperimen,
sebab susunan molekul-molekul
yang macam entah pape entah..
Teringin gak sem ni aku nak wat
ala-ala kat sekolah dan matrik dulu,
wat eksperimen sampai asid memancut keluar
ke ladang gandum atas meja.
Abis cat meja cair..hahaha
Masukkan pepejal yang mudah teroksida
kat dalam air,
sampai meletup ala-ala mercun
masa tahun baru cina...aku suka..

Wat eksperimen, masukkan segala bahan kimia
pastu, meletup. Abis sume peralatan makmal pecah..
Bila dah pecah, nanti keluar la kata-kata camni,
"Ha!! pecahkan lagi. Dalam makmal ni banyak lagi apparatus!"
Atau pun wat macam faiz ngan rock wat ari selasa lepas.
Bakar meja..hahaha
Eh...over pulak..wat ether meruap gile-gile,
api menyala ala-ala masak char kuey teow.
sampai round-bottomed flask dah
jadi ala-ala pelita, menyalakan api lak,
amacam??best tak??

Apesal.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...